Csalás volt a sebesség-világrekord?

Furcsaságok az SSC Tuatara videója körül

A múlt héten elég nagy port kavart az amerikai SSC autógyártó videója, melyben sikeres sebességrekord-döntést hajtottak végre. A Tuatara nevű modelljük 331 mph-s, azaz csaknem 533 km/h-s sebességgel száguldott egy Las Vegashoz közeli lezárt útszakaszon. Ez 43 km/h-val több, mint amit az előző rekordtartó, a Bugatti Chiron SuperSport 300+ tudott teljesíteni. Azonban nemrég többen is észrevettek problémákat a videóval kapcsolatban. Én is megnéztem több elemzést, elolvastam néhány cikket, és most itt, írásban megosztom ezeknek az összefoglalását. Nagyon fontos, hogy nem akarok összeesküvés-elméleteket gyártani és/vagy terjeszteni, csupán a mindenki számára elérhető adatokat, furcsaságokat fogom megosztani. Itt látható a videó: https://www.youtube.com/watch?v=N22JfNHiC1k


Kezdjük az autó technikai korlátaival. A Tuatara egy saját gyártású 5,9 literes, kétturbós V8-at használ, ami benzinnel 1350, E85-ös bioetanollal 1750 lóerős teljesítményre képes. Ehhez csatoltak egy hétsebbességes, CIMA márkájú automataváltót. Ennek az áttételi viszonyszámai (remélem, jól fordítom a gear ratio-t) elérhetőek, ezek, illetve a kerékméret ismeretében ki lehet számolni, hogy fizikailag maximum mennyivel tud menni az autó. A hátsó gumik 20 hüvelykes, 345/30-as Michelin Pilot Sport Cup 2-esek voltak, legalábbis az összes aznap a helyszínen készült fotó ezt igazolja. Az áttételi viszony hatodik sebességben, amiben a rekordot döntötték, 0.784, a videóban látható maximális fordulatszám 8800 RPM, ezekből az adatokból kiszámolható, hogy ilyen állapotban maximum 296 mph-val, azaz nagyjából 478 km/h-val lehet menni. Egyébként azért nem hetedik fokozatban mentek a leggyorsabban, mert ott az áttételi viszony még messzebb van 1-től, csupán 0.675. Ennél mélyebben nem is akarok belemerülni a témába, mert még jobban kiderülne, hogy nem értek hozzá, a lényeg, hogy fizikailag nem tudott, nem tudhatott annyival menni a Tuatara, mint amennyit mondtak.

A következő fontos dolog a helyszín. Mint már írtam korábban, a rekorddöntés egy Las Vegashoz közeli, nevezetesen a 160-as számú út majdnem 6 km-es szakaszán történt. Aki aktívan követi a sebességrekordokat, annak ismerős lehet ez a szakasz, hiszen nagyjából három éve a Koenigsegg Agera RS is itt futotta meg az akkori leggyorsabb sebességet. Érdekesség, hogy a Koenigsegg Vegastól távolodva, míg az SSC az ellenkező irányba haladva érte el a Vmax-ot, szerencsére azonban az Ageráról mindkét irányba készült videó, ez a későbbiekben még jól fog jönni. Most térjünk rá magára az útra.

 

A rekorddöntési kísérlet a nagyjából középen lévő kereszteződéstől indult, és Las Vegas felé ment. Osszuk fel az utat a műholdképen jól látható, a menetirány szerinti jobb és bal oldalt elválasztó korlátban lévő szünetek szerint, ezekből három lesz fontos. Ezek a Tuatara fedélzetén készült videóban is teljesen jól kivehetőek. A Google Maps szolgáltatásai közé tartozik a légvonalban történő távolságmérés, mivel egyenes az út, ennek a segítségével könnyen lemérhetjük, hogy a kezdőponttól az első kihagyásig 1,7 km, onnan a másodikig 1,8 km, a másodiktól a harmadikig pedig 2,28 km telik el.

A videó alapján a Tuatara az első szünetet kb. 38 másodperc alatt éri el, ez azt jelenti, hogy átlagban nagyjából 161 km/h-val haladt. Itt kezd érdekessé válni a történet. A második, 1,8 km-es szakaszt ugyanis kb. 22,5 másodperc alatt teszi meg, ami 288 km/h-s átlagsebességet sugall, csakhogy a videó szerint már a szakasz kezdetekor ennél gyorsabban, 309 km/h-val haladt, és végig gyorsult, egészen 494 km/h-ig. A harmadik szakaszon, ahol a rekorddöntés történt, kb. 24,4 másodperc alatt száguldott át a Tuatara (amikor eléri a csúcssebességet, majdnem négy másodpercre megáll a videó, azzal együtt kb. 29 másodperces ez a szakasz). Ebből az következik, hogy az átlagsebessége kb. 336,4 km/h, de itt is már az elején 494 km/h-val érkezett, és a végén 389,5 km/h-val távozott, tehát végig gyorsabban ment, mint az egyszerű fizikai számítás szerinti átlagsebessége. Ha belegondolunk, ennek nem sok értelme van, és felvet néhány kérdést, például, hogy mit látunk a videón? Vagy lelassították a felvételt, aminek nem lenne értelme, és ilyen különbségekhez nagyon le kellene lassítani, vagy egyszerűen rossz számokat mutatnak. Az is előfordulhat, hogy ez több videóból lett összevágva, vagy ez nem a végleges rekorddöntés, de ez csak további kérdéseket vet fel, és nem utolsósorban az anyósülésen lévő laptop képernyőjén is a nekünk mutatott, valószínűleg téves számok vehetőek ki.

Lépjünk tovább a három évvel ezelőtti Koenigsegg-féle rekorddöntéshez. Ahogy írtam már, az Agera RS az ellenkező irányba futotta meg a leggyorsabb sebességét, de szerencsére/szerencsénkre a Tuataráéval megegyező irányba is készült belső kamerás felvétel, így össze tudjuk hasonlítani a kettőt. YouTube-on találhatunk is egy videót, amelyben egymás mellé teszik a két felvételt. Most is az előző bekezdésben használt útfelosztást fogjuk hasznosítani. Az összehasonlított videókban azt láthatjuk, hogy amikor az SSC odaér a második kihagyáshoz, kb. 495km/h-val halad, míg a Koenigsegg ugyanekkor kb. 426-tal. Miután elhagyják a korlát-kihagyást, mindketten gyorsulnak, a Tuatara 533 km/h-ig, utána már lassul, az Agera RS pedig végig gyorsul a harmadik kihagyásig, ekkor mintegy 437-tel száguld. A videóban a Koenigsegg 6 (!) másodperccel előbb eléri a harmadik kihagyást úgy, hogy a Tuatara a képernyőn látható számok alapján végig gyorsabb, amíg a Koenigsegg oda nem ér a szakasz végéhez. Ez újra csak fizikailag, matematikailag lehetetlen.

Egy szinte elhanyagolható apróság, hogy a kormány mögötti műszerfalat kihomályosították. Azonban amikor eléri a 331 mph-s sebességet, és a videó megáll, egy screenshot és egy kis játszadozás után kivehető, hogy a műszer valószínűleg 301-et mutat. A világon sehol nem engedélyezik, hogy a kilométeróra kevesebbet mutasson, mint a valós sebesség, sőt a legtöbb autóban többet mutat. Ha az SSC esetében a műszer mutatja a valós számokat, akkor viszont az autó „csupán” kb. 483 km/h-val futott. Persze az is magyarázat lehet, hogy ez nem a végleges autó, ami gyártani fognak, de akkor miért ezzel döntenek rekordot? Ez a téma is csak több kérdéshez vezet.

Még egy kis érdekesség, hogy az autóban egyetlen GPS-adóvevő volt, mégpedig a Dewetron osztrák cég terméke. Ahogy a weboldalukon látható, ez a vállalat az autóiparban teszteléshez szükséges eszközöket, szenzorokat gyárt, nem sok mindent találni GPS-es eszközökről. Lehet, hogy én voltam figyelmetlen, nem is leszólni akarom a céget, de nem nagyon foglalkoznak ilyennel, ebből a szemszögből nem túl megbízhatóak. Ráadásul, ha tudják az SSC-nél, hogy sebességrekordot fognak dönteni, tudják, hogy óriási figyelmet fognak kapni, akkor gondolni kellene arra, hogy több eszközt is bevessenek, hogy megbízhatóbb eredményeket kapjanak.

Most pedig jöhet a lényeges kérdés: számít ez? Számít, hogy mennyi a sebességrekord? És a válasz az, hogy igen. Ennek megértéséhez meg kell néznünk ezen autógyárak működését. Jelenleg az SSC-n kívül a Bugatti és a Koenigsegg gyárt „nagyobb” mennyiségben 400-420 km/h sebességre képes autókat. Ezek a járművek nem futószalagon készülnek, hanem egyedi megrendelésre, hónapok alatt, rengeteg emberi erővel rakják össze őket. Ha valaki rendel egyet, akkor rengeteg pénzt kifizet előlegben, ezzel finanszírozza a gyártást, hiszen az emberi munkaerő a legdrágább. Az előleg, vagy akár a teljes vételár előre kifizetése miatt nem mindegy, hogy ki tartja a sebességrekordot, mert nem egy nagyon gazdag ember él, aki a leggyorsabb autót akarja, és aki a leggyorsabb autóért fog kifizetni 2-3 millió dollárt.

A másik lényeges kérdés, hogy végülis az SSC csalt vagy nem? A számok és videók alapján igen, illetve az autó technikai limitjei szerint is. Valamire van magyarázat, valamire nincs, az biztos, hogy amíg a gyár nem közöl semmilyen információt, sőt letiltja Instagramon azokat, akik rákérdeznek ezekre a dolgokra, addig nem tudunk meg semmit.

Shmee150 videója, amelyből nagyban inspirálódtam írás közben: https://www.youtube.com/watch?v=3daTG4_JS_4

Köszönöm, hogy végigolvastad; remélem, tetszett; ha van bármilyen kérdésed, észrevételed, várom a kommenteket; kövess itt, Instagramon, Facebookon; további szép napot!